کویل کوره‌ القایی

کویل کوره‌ القایی

بخش مرکزی تمامی کوره های القایی کویل مسی می باشد که نقش اصلی آن ایجاد میدان مغناطیسی می باشد که این جریان باعث به وجود آمدن جریان های گردابی برای گرم شدن و ذوب شدن قراضه می باشد. مشخصات الکتریکی و مکانیکی کویل بر چگونگی عملکرد و روند ذوب گیری آن تأثیرگذار است.

ساختار کویل کوره القایی

  • بخش اکتیو: این بخش عموماً از قوطی و یا لوله های مسی که به شکل دایره ای فرم گرفته است تشکیل می شود. وظیفه این بخش عبور جریان الکتریکی به وجود آمده توسط تابلو مبدل فرکانسی به منظور ایجاد میدان مغناطیسی می باشد. استفاده از قوطی و یا لوله مسی در این بخش اولاً برای عبور بهتر جریان الکتریکی و دوماً ایجاد امکان گردش آب به منظور خنک کاری کویل می باشد.

  • بخش غیر اکتیو: این بخش از قوطی و یا لوله های استیل تشکیل می شود که به جهت خنک کاری خاک کوره در دو انتهای بالا و پایین کویل و در بعضی از انواع خاص بصورت نیم حلقه در بین بخش های اکتیو مورد استفاده قرار می گیرد.

  • حلقه ی فارادی یا حلقه اتصال کوتاه : این بخش نیز همانند بخش اکتیو از قوطی و یا لوله مسی آبگرد ساخته شده اما با این تفاوت که به صورت تک حلقه میباشد. این حلقه با فاصله از بخش اکتیو و غیر اکتیو کویل قرار می گیرد. در بعضی از انواع کوره های القایی این حلقه به صورت صفحه ی مسی آبگرد طراحی می شود.

  • سیستم مهار کننده: این بخش شامل پیچ مهره هایی از جنس استیل و یا برنج است که به حلقه های کویل جوشکاری شده و سپس به ساپورت هایی از جنس FRP بسته میشوند. این سیستم وظیفه مهار و جلوگیری از دفرمه شدن حلقه های کویل را دارد.

  • ایزولاسیون و عایق بندی: این بخش به منظور عایق کاری الکتریکی و جلوگیری از نشتی جریان بین حلقه های اکتیو کویل مورد استفاده قرار می گیرد.

  • اتصالات الکتریکی: این اتصالات شامل ورقه هایی از جنس مس و یا مهره های کونیکی از جنس مس و برنج تشکیل شده است. وظیفه ی این اتصالات تزریق توان الکتریکی انتقالی از تابلو مبدل فرکانسی به کویل مسی است.

 

انواع کویل کوره‌القایی به‌لحاظ نحوه پیچش

کویل های کوره القایی به دو روش پیچیده می شوند. روش اول کویلهای هلیکال که به صورت مارپیچی و حلزونی از ابتدا تا انتها پیچیده می شوند. این دسته از کویل‌ها به سبب زاویه‌دار بودن حلقه‌هایشان میدان مغناطیسی و حرارت اعمالی متوازن و یکنواختی را بر مواد تحت ذوب فراهم نمی‌کنند، از اینرو استفاده از این نوع از کویل‌های کوره‌های القایی عمدتاً در ابعاد و سطوح توان پایین تر مورد ساخت و استفاده قرار می‌گیرند و استفاده از آنها در ابعاد و مقیاس بزرگتر چندان مورد توصیه نمی‌باشد. همچینین وجود فواصل غیریکنواخت میان بخش‌های اکتیو کویل و نیز عدم توازی بین دو سطح بالایی و پایینی کویل از دیگر مشکلات مونتاژ و بهره‌برداری از کویل‌های هلیکال می‌باشد.

روش دوم کویلهای آفست‌دار است این نوع کویل ها برخلاف انواع هلیکال از حلقه‌های مسطحی تشکیل شده‌اند که برای تشکیل طبقه در نقاط ابتدا و انتهای حلقه‌ها بشکل زانودار (آفست) پیچیده می‌شوند، لذا در تضاد با کویلهای هلیکال در این‌دسته از کویل‌ها، سطوح بالا و پایین کویل کاملاً صاف و موازی بوده و همچنین میدان مغناطیسی و حرارت یکنواختی را بر مواد تحت ذوب اعمال می‌کند، از اینرو استفاده از این نوع از کویل‌ها خصوصاً در توان‌ها و تناژهای بالا بیشتر مورد توصیه می‌باشد.

انواع کویل کوره‌القایی به‌لحاظ نحوه مونتاژ

کویل‌های کوره‌القایی از یک یا چند بخش اکتیو تشکیل شده ‌اند که این بخشها با یکدیگر بصورت موازی قرار گرفته‌اند. بخشهای اکتیو موجود در کویل های مسی به دو شکل متوالی و دونخ می‌توانند با یکدیگر موازی شوند.

در کویل هایی که با اکتیوهای متوالی طراحی شده اند بخشهای اکتیو کویل بصورت متوالی و به حالت هم‌محور، پشت سرهم در یک امتداد قرار می گیرند و در امتداد هم به یکدیگر متصل می‌شوند و نهایتاً یا با استفاده از شینه‌بندی روی کویل و یا با اتصالات کابلهای آبگرد مربوطه به لحاظ الکتریکی با یکدیگر موازی می‌شوند.

در این حالت معمولا میزان تزویج بین دو بخش اکتیو متوالی ۲۰ تا ۴۰ درصد می‌باشد.

در کویلهای با اکتیوهای دونخ (که معمولاً در کویل‌های با تعداد دو بخش اکتیو متداول می‌باشد)، بخشهای اکتیو بصورت در هم تنیده با یکدیگر ادغام می‌شوند، به‌گونه‌ای که حلقه‌های آن‌ها بصورت یک‌درمیان نسبت بهم قرار می‌گیرند. میزان تزویج بین دو بخش اکتیو کویل در این حالت نزدیک به ۱۰۰ درصد می‌باشد.

گفتنی است که عموماً کویل‌های دو نخ بصورت هلیکال پیچیده می‌شوند.

کابل آبگرد

کابل آبگرد به منظور انتقال توان الکتریکی از منبع توان (تابلو مبدل فرکانسی و بانک خازنی) به کویل کوره القایی مورد استفاده قرار می گیرد.

اجزای تشکیل دهنده کابل آبگرد

سرکابل: این سرکابل ها عموماً به دو شکل شینه ای یا صفحه ای و رزوه ای طراحی می شوند.

نوع شینه ای که در کوره های توان بالا متداول تر است از قطعه مسی توپر ماشین کاری شده ساخته می شود. این سرکابل ها از سر طرف به صورت مسطح دارای تعدادی سوراخ است که به منظور اتصال در محل مورد نیاز استفاده می شود و از سر دیگر عمدتاً به صورت شافت مسی دارای شیار و آبراهه است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *